Duurzaam verzenden

Maak duurzaam verzenden een stuk eenvoudiger met deze 10 tips!

Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderwerp, privé en zakelijk doen wij er steeds meer aan om onze CO2 voetafdruk te minimaliseren. 71 procent van de consumenten vindt het belangrijk dat een bedrijf zich bezighoudt met duurzaam ondernemen en deze cijfers blijven maar groeien. Duurzaamheid kan daarom jouw nieuwe unique selling point worden. In het hele proces valt een winst te behalen op het gebied van jouw CO2-uitstoot. Daarom geven wij jou de volgende 10 tips.

#1 Pas je verpakkingen zoveel mogelijk aan naar de artikelen die je hebt.

Wist je dat de helft van alle pakketten die verzonden worden er te veel loze ruimte vervoerd wordt? Hierdoor passen er minder pakketten in het busje van de pakketdienst, waardoor er meer gereden moet worden van een warehouse naar de klant. Daarom moet je genoeg onderzoek doen naar de afmetingen van je artikelen. Hierdoor beperk je de hoeveelheid lege ruimte die je verzendt. Bovendien wordt 10 procent van alle pakketjes weer retour gestuurd. Hierdoor hoeft de vervoerder minder lucht te verplaatsen en verbruik jij minder papier en karton. Tenslotte bespaar jij hierdoor ook op de verzendkosten. Win-Win situatie. Daarnaast stoort de consument zich aan te grote verpakkingen. Hierdoor verstoor jij jouw klantrelatie en is de klantbeleving minder optimaal. Dit resulteert automatisch in minder herhaalaankopen.

Bij PackShopDirect.nl is er voor elk artikel wel een juist formaat. Zo zijn er meer dan 150 verschillende afmetingen in het Amerikaanse vouwdozen assortiment. Daarnaast zijn er ook nog alternatieven voor de Amerikaanse vouwdoos. Bekijk ons volledige assortiment kartonnen dozen. Zo is er voor elk artikel een passend pakketje van karton.

#2 Maak zelf je verpakking op maat

Goed bezig! Je hebt al je verpakkingsmaterialen ingekocht aan de hand van je assortiment. Nu passen sommige artikelen niet helemaal juist in de verpakking of er is toch een kleiner artikel bijgekomen. Niet getreurd! Er zijn altijd oplossingen. Zo kan je de verpakking die het beste bij je artikel past aanpassen met een schaar of een stanleymes. Snijd je verpakking aan de boven en zijkant een klein beetje in. Hierdoor vallen je kleppen over elkaar heen waardoor je pakketje lager of minder breed wordt. Hierdoor vervoer je minder lucht en bespaar je op opvul materiaal. Minder kans op schade aan je artikel en er passen meerdere pakketjes bij de vervoerder in.

#3 Kies voor duurzame verpakkingsmaterialen

Karton is op zichzelf al een milieuvriendelijke verpakking. Packshopdirect heeft ervoor gekozen om ons assortiment Amerikaanse vouwdozen, postdozen en brievenbusdozen van gerecycled papier te maken. Gerecycled papier wordt gemaakt van testliner materiaal. Testliner materiaal is gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal. Hierdoor hoeven er minder bomen gekapt te worden en wordt het papier van andere dozen opnieuw gebruikt. Een doos kan tot 5 keer gerecycled worden. Daarnaast zijn er ook papieren alternatieven voor een plastic verzendzak. Wij bieden een ruim assortiment Papieren verzendzakken, deze verzendzakken zijn voorzien van een dubbele strip, hierdoor bespaar jij en de klant op tape. Daarnaast zijn onze verzendzakken voorzien van het fsc-keurmerk en volledig recyclebaar.

Opvulmateriaal

Goed bezig! Je hebt nu voor duurzame verpakkingsmaterialen gekozen. Nu blijft je opvulmateriaal nog over. Gelukkig zijn hier genoeg alternatieven voor. Zorg dat je je pakketje opvult met groene opvulchips. Deze opvulchips biedt een milieuvriendelijke en optimale bescherming voor jouw breekbare producten. Naast de opvulchips is er ook een alternatief voor opvulpapier, namelijk: Fillpak Greenline. Dit opvulpapier is volledig gerecycled en recyclebaar, daarnaast beschermt het je producten tegen breuk. Minder breuk = minder CO2 uitstoot.

#4 Geef je klanten staffelkorting

Verkoop jij huishoud artikelen zonder houdbaarheidsdatum? Dan kan het een hoop verpakking besparen als jij je klanten een staffelkorting aanbiedt. De klant besteld voor een aantal maanden en jij hoeft het één keer te verpakken en te versturen. Bovendien ben je er van verzekerd dat de omzet bij één klant hoger is wanneer hij/zij niet tot een herhaalaankoop komt.

#5 Zorg voor een grote afleverkans

Geef je klant de mogelijkheid om een aflever moment te kiezen. Hierdoor is de kans veel groter dat het pakket in één keer bezorgd wordt. Gemiste bezorgmomenten zorgen voor extra CO2 uitstoot. De bezorgdienst moet twee keer langs het huis van de klant rijden in plaats van 1 keer. Bovendien zijn je klanten tegenwoordig goed bereikbaar. Door je klanten meerdere keren te informeren over de bezorging, wordt de afleverkans vergroot. Tenslotte raden wij je aan om te kiezen voor een pakketdienst die haar afleverdetails kan wijzigen wanneer het pakket al onderweg is.

Verpakkingsoplossingen voor in de brievenbus

PackShopDirect.nl biedt verschillende mogelijkheden om je pakketje altijd bij jouw klant aan te laten komen. Zo zijn er verschillende maten brievenbusdoosjes en verzendenveloppen. Naast dat het aflevermoment vergroot wordt, scheelt dit ook weer in verzendkosten. Weer een win-win situatie.

#6 Zorg voor duurzaam retourneren

Veel e-commerce bedrijven kunnen niet om retouren heen. Vooral online kledingwinkels hebben hier last van. Om ervoor te zorgen dat er niet nog meer verpakkingsmateriaal aan jouw geretourneerde pakketje te pas komt, kies je voor onze webshopdozen. Deze doos is voorzien van een scheur- en twee plakstrippen. De eerste strip wordt gebruikt door de inpakker. De tweede strip wordt gebruikt door de klant als hij het pakketje retour wil sturen. Hierdoor bespaart de retailer en de klant op tape. Bovendien zorgt een retourverpakking voor een betere klantbeleving. Want zeg nou zelf, hoe top is het dat een webshop jou het zo makkelijk mogelijk maakt om het pakketje weer veilig en netjes te sluiten.

#7 Gebruik je oude verpakkingen opnieuw

Iedereen ontvangt veel verpakkingen. Deze eindigen vaak in de blauwe container. Deze verpakkingen zijn prima opnieuw te gebruiken als opvulmateriaal. Door het karton door een kartonperforator te halen krijgt je oude karton een nieuwe functie, namelijk: opvulmateriaal. Met dit opvulmateriaal zorg je ervoor dat jouw artikelen extra bescherming hebben tijdens transport. Vraag onze adviseurs naar een kartonperforator.

#8 Ga voor een papieren sluiting

Door de traditionele tape te vervangen met papieren tape van packshopdirect, zorg je ervoor dat de hele doos beter recyclebaar is. Wanneer deze doos gerecycled wordt zorgt ook de tape voor de basis van nieuwe kartonnen dozen. Bovendien kies je voor een beter alternatief dan een traditionele plastic tape.

#9 Compenseer je CO2 uitstoot

Bij sommige pakketdiensten is er de mogelijkheid om de CO2 uitstoot van jouw verzonden pakketje te compenseren. Op deze manier draag je bij aan een beter milieu. Hiervoor moet je eerst je CO2-uitstoot berekenen en vervolgens wordt dit bedrag geïnvesteerd in duurzame projecten, zoals het planten van bomen. Steeds meer consumenten vinden dit belangrijk, wie weet is dit wel jouw nieuwe unique selling point! Daarnaast zijn er verschillende stichtingen waar je de CO2-uitstoot van jouw bedrijf kan compenseren. PackShopDirect.nl is aan het uitzoeken hoe wij een CO2-neutrale verpakking kunnen gaan leveren. Wij hebben de ambitie om dit in 2023 te realiseren.

#10 Informeer je klanten over hoe zij je verpakking kunnen scheiden

Voor een hoop consumenten is het niet duidelijk hoe een verpakking gescheiden moet worden. Maak dan duidelijk op de pakbon hoe jouw materialen gescheiden moeten worden. Op de dozen van packshopdirect.nl staat al een recycle logo. Hierdoor weten jouw klanten dat het mogelijk is om de dozen te recyclen. Door dozen bij het oud papier te doen, kan het weer gebruikt worden om dit papier een nieuw leven in te blazen.

Het zijn een hoop tips waardoor je een hoop CO2 uitstoot kan besparen. Het lijkt veel om mee te starten. Toch geven wij van PackShopDirect.nl een tip: Start gewoon! Elke stap die jij als ondernemer zet richting een duurzamere onderneming is mooi meegenomen. Bovendien wordt dit altijd gewaardeerd door jou klanten. Wat wil je nog meer? Wil je extra advies over hoe jij je artikelen het beste duurzaam kan verpakken? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs staan voor je klaar en zullen binnen 24 uur reageren.